Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

«Το Ποντιακό ζήτημα σήμερα», στην Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

«Το Ποντιακό ζήτημα σήμερα», στην Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας
«Το Ποντιακό ζήτημα σήμερα», στην Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

To Διοικητικό Συμβούλιο της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της Λέσχης στην ομιλία, που πραγματοποιεί με θέμα «Το Ποντιακό ζήτημα σήμερα» και ομιλητή τον κ. Θεοφάνη Μαλκίδη, διδάκτωρ κοινωνικών επιστημών και μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ακαδημαϊκών για τη Μελέτη των Γενοκτονιών. 

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017 και ώρα 7:00 το απόγευμα στην αίθουσα «Βετλάνς».

Η Ποντιακή κουζίνα, στην πρώτη γραμμή της παράδοσης στην Πτολεμαΐδα

Η Ποντιακή κουζίνα, στην πρώτη γραμμή της παράδοσης στην Πτολεμαΐδα
Η Ποντιακή κουζίνα, στην πρώτη γραμμή της παράδοσης στην Πτολεμαΐδα

Για μία ακόμα φορά οι γυναίκες του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας με πολύ μεράκι και ζήλο παρασκεύασαν παραδοσιακά εδέσματα, διατηρώντας στην πρώτη γραμμή την ποντιακή παράδοση που παραμένει αναλλοίωτη και μεταφέρεται από γενιά σε γενιά. «Αρκετά χρόνια μετά τον ξεριζωμό οι Έλληνες του Πόντου διατηρούν τις διατροφικές τους συνήθειες μαζί με ότι άλλο έφεραν από τις χαμένες πατρίδες τους και το παρουσιάζουν στο πλαίσιο της εκδήλωσης που αποτελεί θεσμό για το σύλλογο», τόνισε η Πρόεδρος Σοφία Τουμανίδου.


Η εκδήλωση πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο ξενοδοχείο «Παντελίδης» και στο πλαίσιό της παρουσιάζονται οι πατροπαράδοτες ποντιακές γεύσεις, με τις οποίες μεγάλωσαν γενιές και γενιές, ώστε να διατηρηθούν στα επόμενα χρόνια και να επιστρέψουμε στο παραδοσιακό φαγητό. Οι παρευρισκόμενοι γεύθηκαν τα νοστιμότατα εδέσματα, τιμώντας την παραδοσιακή κουζίνα, ενώ η εκδήλωση διανθίστηκε με παραδοσιακούς χορούς από το τμήμα ενηλίκων του Συλλόγου, υπό τους ήχους των γνωστών ποντίων μουσικών, οι οποίοι στη συνέχεια παρέσυραν τους προσκεκλημένους σε ένα ατέλειωτο ποντιακό γλέντι που κράτησε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Πηγή: e-Ptolemeos

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο εξελέγη στο Σύλλογο Ποντίων Αιτωλ/νίας "Δ. Ψαθάς"

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο εξελέγη στο Σύλλογο Ποντίων Αιτωλ/νίας "Δ. Ψαθάς"
Νέο Διοικητικό Συμβούλιο εξελέγη στο Σύλλογο Ποντίων Αιτωλ/νίας "Δ. Ψαθάς"

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο εξελέγη στο Σύλλογο Ποντίων Αιτωλ/νίας "Δ. Ψαθάς" μετά τις αρχαιρεσίες που πραγματοποιήθηκαν. Η θητεία του νέου Δ.Σ. είναι τριετής.

Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Δημοσθένης Σιδηρόπουλος,
Αντιπρόεδρος: Κυριακή Κανακίδου,
Γεν. Γραμματέας: Απόστολος Κοτταρίδης,
Ταμίας: Κυριάκος Τσιτουρίδης,
Μέλη: Παρασκευή Ασβεστοπούλου, Ευάγγελος Μιφλίδης, Μαρία Τζελαλίδου.

Αναπληρωματικά μέλη: Χαρίλαος Σανδαλίδης, Νικολέτα Πολυχρονιάδου, Κωνσταντίνος Παγκαλίδης

Εξελεγκτική επιτροπή: Ιωάννης Κανακίδης, Δημήτριος Τριανταφυλλίδης, Χαράλαμπος Κουθούρης

Εκπρόσωποι στην Π.Ο.Ε.: Δημοσθένης Σιδηρόπουλος, Ιωάννης Κανακίδης.

Μωμόγεροι και Λιγνίτης στο νέο Λαογραφικό μουσείο Καρυοχωρίου

Μωμόγεροι και Λιγνίτης στο νέο Λαογραφικό μουσείο Καρυοχωρίου
Μωμόγεροι και Λιγνίτης στο νέο Λαογραφικό μουσείο Καρυοχωρίου

Έργο - οδηγός, χαρακτηρίζεται το Λαογραφικό Μουσείο Καρυοχωρίου, για αντίστοιχες δραστηριότητες των Συλλόγων της ευρύτερης περιοχής, ενώ αρκετοί εκπρόσωποι τους ζητούν στοιχεία  και πληροφορίες,  με έμφαση στην τεχνογνωσία, και στην οργάνωση, προκειμένου να στήσουν το δικό τους Μουσείο. Ο χώρος είναι εξοπλισμένος με τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά και πληροφοριακά συστήματα, στους επισκέπτες θα προσφέρεται δωρεάν internet και wi- fi, ενώ, μία οθόνη αφής θα τους ταξιδεύει σε όλη την περιοχή.

Την περίοδο αυτή, οι συντελεστές του Μουσείου, χρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα Leader, συγκεντρώνουν το υλικό, το καταγράφουν, το αξιολογούν και το συντηρούν, ώστε, στη συνέχεια να τοποθετηθεί  στις προθήκες, ενώ, τα εγκαίνια προγραμματίζονται για την Άνοιξη του 2018.

Οι δύο βασικές θεματικές ενότητες θα αφορούν στο Λιγνίτη και στους «Μωμόγερους».

Πηγή: ΕΡΤ

Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων θα βρεθεί στο οχυρό του Ρούπελ

 Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων θα βρεθεί στο οχυρό του Ρούπελ
 Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων θα βρεθεί στο οχυρό του Ρούπελ

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, την Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017, πραγματοποιεί επίσκεψη σε ένα τόπο ιστορικό, το οχυρό του Ρούπελ, το σύμβολο της αντίστασης, της αξιοπρέπειας και του ηρωισμού, με ξενάγηση από το 10ο Σύνταγμα Σερρών και το Λαογραφικό Μουσείο Σιδηροκάστρου Μιχάλη Τσαρτσίδη.

Η Π.Ο.Π.Σ., στο πλαίσιο σύσφιξης σχέσεων των σωματείων-μελών της, θα επισκεφθεί το Σύλλογο Ποντίων Επαρχίας Σιντικής "Οι Κομνηνοί", στα γραφεία του οποίου θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με το Δήμαρχο Σιντικής κ. Φώτιο Δομουχτσίδη.

Στη συνέχεια, τα μέλη της Π.Ο.Π.Σ. θα φιλοξενηθούν από τον Σύλλογο Ποντίων Επταμύλων Ν.Σερρών "Οι Ακρίτες", στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης-παρακάθ, μετά από πρόσκληση του Προέδρου του Συλλόγου και μέλους του Δ.Σ. της Π.Ο.Π.Σ., κ. Παύλου Καρυπίδη.

Οι Πόντιοι της Γερμανίας τίμησαν την μνήμη των θυμάτων των Γενοκτονιών στο Νταχάου

Οι Πόντιοι της Γερμανίας τίμησαν την μνήμη των θυμάτων των Γενοκτονιών στο Νταχάου
Οι Πόντιοι της Γερμανίας τίμησαν την μνήμη των θυμάτων των Γενοκτονιών στο Νταχάου

του Θεόδωρου Ασβεστόπουλου

Μία ξεχωριστή εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 29 Οκτωβρίου στο Νταχάου και συγκεκριμένα στον χώρο όπου γράφτηκε μία από τις πιο μελανές σελίδες της Ιστορίας της Ανθρωπότητας: το Ολοκαύτωμα.

Στο σημείο εκείνο 13 Ποντιακά σωματεία της Γερμανίας του κρατιδίου της Βάδης - Βυρτεμβέργης, με το συντονισμό της Ελένη Σιδηροπούλου και του Γιάννη Μωυσίδη, τίμησαν την μνήμη των θυμάτων όλων των Γενοκτονιών.

«Είμαστε στη Γερμανία, όπου γίνεται μία σπουδαία για συμβολικούς και ουσιαστικούς λόγους ιστορική επίσκεψη απογόνων διασωθέντων Ποντίων και άλλων προσφύγων, εδώ στο κολαστήριο του Νταχάου, αναδεικνύοντας μία σειρά από δολοφονικές πολιτικές και πρακτικές που ξεκίνησαν από τον κεμαλισμό και κατέληξαν στον ναζισμό», δήλωσε σε ζωντανή τηλεφωνική σύνδεση στο Κανάλι Ένα 90.4* ο Θεοφάνης Μαλκίδης, Διδάκτωρ Κοινωνικών Επιστημών και Μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ακαδημαϊκών για την Μελέτη των Γενοκτονιών.

Οι Πόντιοι της Γερμανίας τίμησαν την μνήμη των θυμάτων των Γενοκτονιών στο Νταχάου

«Έχουν έρθει αντιπροσωπείες από Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, από όλη την Ευρώπη, με ανθρώπους που είναι απόγονοι διασωθέντων της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Ανατολής, άνθρωποι από οικογένειες με θύματα, όπως και η δική μου οικογένεια έχει ορφανά, αγνοουμένους και θύματα τόσο από την γενοκτονία από τον Κεμάλόσο και από το Ολοκαύτωμα του Χίτλερ. Εδώ στο Νταχάου καταθέτουμε στεφάνι μετά από πομπή στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος προκειμένου να αναδειχθεί η Γενοκτονία και το Ολοκαύτωμα αλλά κυρίως για να στείλουμε το μήνυμα ότι αυτά τα εγκλήματα δεν πρέπει να επαναλαμβάνονται», πρόσθεσε ο κ. Μαλκίδης.

Παράλληλα τόνισε ότι «Αυτό που στοίχισε τη ζωή σε πάνω από ένα εκατομμύριο Έλληνες στη Μικρά Ασία, στον Πόντο, στην Καππαδοκία, στην Θράκη, επαναλήφθηκε ως Ολοκαυτώματα από τα Κερδύλλια μέχρι το Δίστομο και από τα Καλάβρυτα μέχρι τον Χορτιάτη, τους Πύργους και το Μεσόβουνο. Θέλουμε λοιπόν να επισημάνουμε ότι αυτά τα εγκλήματα όχι απλώς δεν πρέπει να επιβραβεύονται, όχι απλώς δεν πρέπει να επιβεβαιώνονται καθημερινά αλλά πρέπει κυρίως να τιμωρούνται».

Οι Πόντιοι της Γερμανίας τίμησαν την μνήμη των θυμάτων των Γενοκτονιών στο Νταχάου

Επίσης αναφέρθηκε στην εκδήλωση με θέμα «Το Ποντιακό Ζήτημα σήμερα» που έγινε μία ημέρα πριν στην Ποντιακή Εστία Στουτγκάρδης:
«Στις 28 Οκτωβρίου είχαμε ακόμα μία πολύ σπουδαία εκδήλωση η οποία εντάσσεται σε όλη αυτή την πραγματική διάσταση που θέλουμε να αναδείξουμε. Μίλησε ο Ταμέρ Τσιλινγκίρ, ένας δικός μας άνθρωπος, πολίτης της Τουρκίας, ποντιακής καταγωγής, ο οποίος ανακάλυψε την ταυτότητα του πριν λίγα χρόνια. Είχαμε επίσης τον Αλί Ερτέμ, από την Ένωση ενάντια στις Γενοκτονίες, επίσης ποντιακής καταγωγής και την Ντεβρίμ Καβαλί, κουρδικής και αρμενικής καταγωγής, η οποία μίλησε και τραγούδησε για αυτά τα ζητήματα. Με την δική μου παρουσία αναδεικνύονται μία σειρά από θέματα τα οποία επαναλήφθηκαν πραγματικά επειδή δεν τιμωρήθηκαν. Εάν ο κεμαλισμός τιμωρούνταν δεν θα επαναλαμβανόταν ως ναζισμός με τρομακτικές ομοιότητες, υπό την έννοια του τρόμου και διαστροφικές ομοιότητες, οι οποίες κατέληξαν από το Νταχάου της Σμύρνης στο Νταχάου της Γερμανίας».

Οι Πόντιοι της Γερμανίας τίμησαν την μνήμη των θυμάτων των Γενοκτονιών στο Νταχάου

«Να μην ξεχάσουν οι νέες γενιές»

Στην τηλεφωνική επικοινωνία συμμετείχε και ο Πρόεδρος της Ποντιακής Εστίας Στουτγκάρδης Δημήτρης Οξουζίδης.

«Έχουμε έρθει με τρία λεωφορεία μέλη ποντιακών συλλόγων από όλο το κρατίδιο της Βάδης – Βυρτεμβέργης σε έναν τόπο με τον οποίο έχουμε μία ομοιοπάθεια. Πρόκειται για ένα σημείο στο οποίο συντελέστηκε Γενοκτονία, το οποίο επισκεπτόμαστε για να καταθέσουμε στεφάνι. Με τέτοιου είδους δραστηριότητες διατηρούμε ζωντανή τη μνήμη όσων έγιναν στην Μικρά Ασία από το 1914 έως το 1923. Πρέπει με κάθε τρόπο να τα θυμόμαστε και κυρίως να τα μεταφέρουμε στη νεότερη γενιά, γι’ αυτό και στην επίσκεψη μας εδώ στο Νταχάου έχουν έρθει και πολλοί νέοι, σημάδι ενθαρρυντικό. Πρέπει να μάθει και η νεολαία το τι έγινε γιατί εάν κάποια στιγμή ξεχαστούν τα εγκλήματα αυτά είμαστε καταδικασμένοι να τα ξαναζήσουμε», είπε ο κ. Οξουζίδης.

* Ο κ. Μαλκίδης παραχώρησε συνέντευξη στην εκπομπή «Παράθυρο στον κόσμο» και στους Τάκη Αβραμίδη, Νίκο Παρασκευά και Γιώργο Νούλα.

Με το χορό Σέρρα, οι Πόντιοι ξεσήκωσαν το "Ελλάδα έχεις ταλέντο" (Video)

Με το χορό Σέρρα, οι Πόντιοι ξεσήκωσαν το "Ελλάδα έχεις ταλέντο" (Video)
Με το χορό Σέρρα, οι Πόντιοι ξεσήκωσαν το "Ελλάδα έχεις ταλέντο" (Video)
Το χορό Σέρρα, παρουσίασε ο Χορευτικός Όμιλος Ποντίων "Σέρρα" στην εκπομπή του ΣΚΑΙ, "Ελλάδα έχεις ταλέντο".

Σε μία εκπομπή όπου διάφοροι καλλιτέχνες με μικρή ή τεράστια εμπειρία από την Ελλάδα, την Κύπρο και πολλές χώρες του εξωτερικού, στις οποίες ζουν Έλληνες, έρχονται στη σκηνή της εκπομπής, για να δείξουν το ταλέντο τους, οι Πόντιοι του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα", αποφάσισαν να δείξουν ένα μικρό μέρος από τη μουσικοχορευτική παράδοση των Ελλήνων του Πόντου.

Με τον πρωτοχορευτή Μωυσή Καρίπη, να παρουσιάζει την ομάδα και τους τέσσερις μουσικούς που τους συνόδευαν, ο Όμιλος παρουσίασε τον χορό των χορών για τους Πόντιους.

Χαρακτηριστικό της εκπομπής είναι ότι οι δύο από τους τρεις παρουσιαστές, ο Σάκης Τανιμανίδης και ο Γιώργος Καπουτζίδης είναι Ποντιακής καταγωγής, το οποίο τονίζουν με την πρώτη ευκαιρία. Συγκινητική στην εκπομπή ή στιγμή που ο παρουσιαστής Σάκης Τανιμανίδης, δήλωσε πως το ωραιότερο ταξίδι που έκανε, ήταν αυτό στην πατρίδα τον Πόντο.

Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017

Βράβευση μαθητών σε διαγωνισμό για τον Ποντιακό Ελληνισμό

Βράβευση μαθητών σε διαγωνισμό για τον Ποντιακό Ελληνισμό
Βράβευση μαθητών σε διαγωνισμό για τον Ποντιακό Ελληνισμό

Την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017 η Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) κα Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας χαιρέτισε και συμμετείχε στη βράβευση των μαθητών που συμμετείχαν σε διαγωνισμό για τον Ποντιακό Ελληνισμό, τον οποίο συνδιοργάνωσαν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών και το Υπουργείο Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης).

Η Υφυπουργός στο χαιρετισμό της τόνισε:

Ο σκοπός μας όταν αναλάβαμε με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών να στηρίξουμε και να προωθήσουμε αυτόν τον διαγωνισμό, ήταν να δώσουμε στα παιδιά μας, τα παιδιά όλων των τάξεων από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, την ευκαιρία να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο την Ιστορία, τον Πολιτισμό και την Κουλτούρα των Ποντίων.

Πιστεύω ότι τα περισσότερα παιδιά το κατάφεραν. Ήρθαν κοντά στο κομμάτι αυτό του Ελληνισμού, που χτυπήθηκε, πληγώθηκε, ξεριζώθηκε, αλλά διατήρησε αναλλοίωτη την παράδοση του, τη θρησκευτική του πίστη και τη φλόγα του.


Εξερευνώντας τις σελίδες της ιστορίας μας, πιστεύω ότι ένιωσαν τη συγκίνηση και τη θλίψη που νιώσαμε και εμείς, όταν μας μιλούσαν για τις αλησμόνητες πατρίδες οι γονείς μας και οι παππούδες μας.

Είναι χρέος μας, η γνώση και το συναίσθημα αυτό που κληρονομήσαμε, να παραδοθεί στην επόμενη γενιά. Γιατί η Αλήθεια και η Ιστορία, είναι οι σύμμαχοί μας, είναι οι βάσεις πάνω στις οποίες χτίστηκε ο πολιτισμός μας, ο Ελληνισμός.

Η Ελλάδα στις ψυχές και στις καρδιές των Ποντίων αδελφών μας, γίνεται σύμβολο αγώνα και επιμονής. Ένα σύμβολο που πρέπει να γίνει κτήμα κάθε νέου μας.

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινούν στην Οργάνωση Ποντίων Ν. Καστοριάς

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινούν στην Οργάνωση Ποντίων Ν. Καστοριάς
Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινούν στην Οργάνωση Ποντίων Ν. Καστοριάς

Η Οργάνωση Ποντίων Νομού Καστοριάς ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι ξεκινούν μαθήματα Ποντιακή διαλέκτου στο σύλλογο με τις εγγραφές να έχουν ξεκινήσει από την Παρασκευή, 10 Νοεμβρίου 2017.

Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να προσέλθουν στα γραφεία του συλλόγου για την εγγραφή τους στα τμήματα εκμάθησης.

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα
Νέο Δ.Σ. εξελέγη στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα, μετά τις αρχαιρεσίες που πραγματοποιήθηκαν.

Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:
Πρόεδρος: Αλεξανδρίδης Βασίλης,
Αντιπρόεδρος Α: Αβραμίδης Τάσος,
Αντιπρόεδρος Β: Χαραλαμπίδης Νίκος,
Γεν. Γραμματέας: Ανδρεάδου Χριστίνα,
Ταμίας: Αβραμίδης Γιάννης,
Μέλη: Δεληγιαννίδης Βασίλης, Χαραλαμπίδης Λάζαρος, Κακάκη Σόνια και Αλχατζίδης Γιώργος.

Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχεται το Κιλκίς

Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχεται το Κιλκίς
Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχεται το Κιλκίς

H Ιερά Μητρόπολις Πολυανής, Κιλκισίου και Αγίου Αθανασίου με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνει στους ευσεβείς ορθοδόξους χριστιανούς της Μητροπολιτικής επαρχίας της, πως φέτος στο Πανηγύρι των Αγίων Πεντεκαίδεκα Ιερομαρτύρων πολιούχων Κιλκίς θα έχουν την ιδιαίτερη ευλογία να υποδεχθούν και να προσκυνήσουν την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά (πρωτότυπη εικόνα) εκ της Ιεράς Μονής της στην Καστανιά Ημαθίας μετά από αίτημα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Εμμανουήλ και έγκριση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος και του Δ.Σ. του Ιδρύματος "Παναγία Σουμελά".

Η Υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας Σουμελά θα γίνει την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2017 και ώρα 5:00μ.μ. και θα παραμείνει στον Ιερό Ναό των Αγίων Πεντεκαίδεκα Ιερομαρτύρων πολιούχων Κιλκίς μέχρι την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2017 οπότε και θα αναχωρήσει στις 12:00 μ.μ.

Κατά την διάρκεια την παράμονής της Παναγίας Σουμελά στο Κιλκίς θα τελούνται ιερές ακολουθίες σύμφωνα με το πρόγραμμα που θα εκδοθεί.

Σαν σήμερα απεβίωσε, ένας σπουδαίος Πόντιος συγγραφέας, ο Δημήτρης Ψαθάς

Σαν σήμερα απεβίωσε, ένας σπουδαίος Πόντιος συγγραφέας, ο Δημήτρης Ψαθάς

Τριάντα τέσσερα χρόνια μετά το θάνατο του Δημήτρη Ψαθά, οι δικοί του άνθρωποι μας μιλάνε για τη ζωή του μεγάλου Έλληνα δημιουργού.

Ένας μάστορας της πένας, ευφυής και γοητευτικός, ευγενής και περιπαιχτικός. Χαρισματικός. Απλός. Μαχητικός και τελειομανής. Κι αναπάντεχα, ανθρώπινα καλοπροαίρετος και τρυφερός με το εκάστοτε αντικείμενο της σάτιράς του: τους αληθινούς του «ήρωες» και τους άλλους, τους χάρτινους. Τους αξέχαστους χαρακτήρες που ο ίδιος δημιούργησε, ανανεώνοντας και πλουτίζοντας την νεοελληνική ευθυμογραφία. Διότι, πάνω απ’όλα ο Δημήτρης Ψαθάς, υπήρξε ένας άνθρωπος που πήρε την κωμωδία στα σοβαρά.

Γεννήθηκε στην Τραπεζούντα το 1907, κι εκεί έζησε τα παιδικά και τα πρώτα εφηβικά του χρόνια, ώσπου η μικρασιατική καταστροφή τον ξερίζωσε και τον έστειλε, το 1923, πρόσφυγα, στην Αθήνα. Παλικαράκι, μόλις 16 χρονών, ήταν ήδη «αρχηγός» και προστάτης μιας πολυμελούς οικογένειας- της χήρας μητέρας του κι άλλων τεσσάρων γυναικών, των αδελφών του - που δούλευε σκληρά για να συντηρήσει.

Οι αναμνήσεις, όμως, δεν τον εγκατέλειπαν ποτέ – μνήμες φωτεινές από μια παλιά ζωή χαρούμενη και ανέφελη, σε μια πόλη πολύβουη. Μνήμες από τις πρώτες του «απόπειρες» γραφής. Αργότερα, στο βιβλίο του «Γη του Πόντου» (1966), θα κατέγραφε:

Μαθητής του δημοτικού σχολείου ήμουν πολύ επιμελής και πολύ ντροπαλός. Στο μάθημα της έκθεσης κανένας δεν με συναγωνιζόταν κι όταν ο δάσκαλος μας έβαζε να γράψουμε την έκθεσή μας στο σχολειό, εκεί μπροστά του -ω τι χαρά!- ενώ οι άλλοι πελάγωναν και κοιτούσαν απελπισμένοι τους γλάρους έξω απ’ τα παράθυρα, εγώ γρατσούνιζα με οίστρο το χαρτί, σηκωνόμουν και παρέδινα το τετράδιό μου, προς κατάπληξη και θαυμασμό των άλλων παιδιών. Αλλά όση δόξα μάζευα στα ελληνικά, την έχανα στα μαθηματικά- δεν τα ’παιρνα ο καημένος!

Για να μην τεμπελιάζει στις διακοπές, η μητέρα του τον είχε στείλει να βοηθάει στα γραφεία της τοπικής εφημερίδας «Φάρος της Ανατολής». Εκεί, ο Δημήτρης Ψαθάς εντυπωσιάστηκε από το περιβάλλον, την πολυκοσμία, τα έντυπα πάνω στα γραφεία, τις μεγάλες βιβλιοθήκες. Σημειώνει χαρακτηριστικά στο βιβλίο του: «Ο κρότος του πιεστηρίου που ερχόταν από κάτω, μαζί με την περίεργη εκείνη μυρωδιά της φρέσκιας τυπογραφικής μελάνης θα με ακολουθούσε σ’ όλη τη ζωή μου».

Τον ακολούθησε και από την Μικρασία στην Αθήνα. Το 1925 - ο 18χρονος Ψαθάς -αφού προηγουμένως θα σπούδαζε νομικά, χωρίς να πάρει πτυχίο- έκανε την είσοδό του στη δημοσιογραφία, στην εφημερίδα «Ελεύθερον Βήμα» . Στην αρχή, ως παιδί για τα θελήματα. Ο αστικός μύθος λέει ότι όταν πήγαινε για δουλειές στο Αρσάκειο Δικαστικό Μέγαρο, αργούσε να επιστρέψει και όλοι στην εφημερίδα απορούσαν - το Αρσάκειο απείχε λίγα μόλις μέτρα από τα γραφεία της εφημερίδας! Όταν τον ρώτησαν τι συνέβαινε τους εξήγησε ότι ξεχνιόταν στους χώρους των δικαστηρίων. ΄Εβρισκε τις δίκες συναρπαστικές. «Δηλαδή, τι είναι αυτό που σε μαγνητίζει;» τον ξαναρώτησαν. Αντί για άλλη απάντηση, άρχισε να τους διηγείται σπαρταριστά περιστατικά από τις δικαστικές αίθουσες. «Ε, τότε, λοιπόν, γράψε αυτά που παρακολουθείς» φαίνεται πως του είπαν και έτσι ξεκίνησε η δημοσιογραφική του καριέρα ως δικαστικού συντάκτη.


Δέκα χρόνια αργότερα, μετακόμισε στα τότε «Αθηναϊκά Νέα» του συγκροτήματος Λαμπράκη – πάντα με ρεπορτάζ από τα δικαστήρια, που υπέγραφε με το ψευδώνυμο «Ο μάρτυς». Το 1937 ανέλαβε το χρονογράφημα στην ίδια εφημερίδα, η οποία μετά την Κατοχή μετονομάστηκε σε «Τα Νέα». Στα «Νέα», ο Ψαθάς έμεινε περίπου 40 χρόνια και με τα «Εύθυμα και σοβαρά» του – τη στήλη που τον έκανε πασίγνωστο στο μεγάλο κοινό - που δημοσιεύονταν στην πρώτη σελίδα, καθιέρωσε το πολιτικό χρονογράφημα.

«Μέσα στη δεκαετία του ΄60, εποχή ταραγμένη και δύσκολη, το χρονογράφημα του Ψαθά ήταν (μαζί με τη γελοιογραφία του Δημητριάδη) εξοντωτικό πολιτικό όπλο. Σε βαρύτητα μετρούσε περισσότερο από το κύριο άρθρο των "Νέων"» γράφει ο Νίκος Δήμου το 1991, στο δοκίμιό του «Ο θάνατος του χρονογραφήματος».

Σημειωτέον, το’67, όταν ανέβηκε η χούντα, ο Δημήτρης Ψαθάς συνελήφθη, μαζί με τους όλους τους κορυφαίους παράγοντες της πολιτικής ζωής. Κατόπιν αφέθηκε ελεύθερος, τέθηκε όμως σε κατ’ οίκον περιορισμό, ενώ τα «Νέα» κυκλοφορούσαν σκληρά λογοκριμένα από το καθεστώς, το οποίο απαιτούσε να συνεχίσει να υπάρχει το χρονογράφημα του Ψαθά στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας, απειλώντας πως διαφορετικά θα την έκλειναν! Για λίγο ο Ψαθάς συνέχισε να στέλνει κείμενα, ωστόσο το διάστημα 1968-1970 σταμάτησε να γράφει, σε ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στη δικτατορία και την αυστηρή λογοκρισία που επέβαλε…

Μέσα από αυτό το ιδιαίτερα απαιτητικό -και ενίοτε στρυφνό- αφηγηματικό είδος, ο Ψαθάς θα ξεδίπλωνε, μία προς μία, όλες του τις δεξιότητες: τον πυκνό, κοφτό, καίριο και καυστικό του λόγο, μέσα από τον οποίο αναδείκνυε τα «κακώς κείμενα» διατυπώνοντας, στην ουσία μία οξεία κριτική για ολόκληρη την εποχή του.

Το 1937 εξέδωσε το πρώτο του χιουμοριστικό βιβλίο με τίτλο «Η Θέμις έχει κέφια» (και τον επόμενο χρόνο το δεύτερο βιβλίο του «Η Θέμις έχει νεύρα»), ενώ το 1940 «ντεμπουτάρισε» και στο ελληνικό θέατρο με την κωμωδία «Το στραβόξυλο». Ήταν η αρχή μιας λαμπρής συγγραφικής πορείας που θα περιελάμβανε μυθιστορήματα, ευθυμογραφήματα, ταξιδιωτικές αναμνήσεις, χιουμοριστικά διηγήματα κ.α (Χειμώνας του 41, Αντίσταση, Το χιούμορ μια εποχής , Κάτω από τους Ουρανοξύστες, Στη Χώρα των μυλόρδων, Παρίσι Σταμπούλ και άλλα εύθυμα ταξίδια , Οικογένεια Βλαμμένου, Γη του Πόντου, Έτοιμοι να γελάσουμε, Από την εύθυμη πλευρά, Στο καρφί και στο πέταλο κ.α).Και, φυσικά πάνω από 25 θεατρικά έργα, που γνώρισαν τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία – πολλά, αργότερα, μεταφέρθηκαν και στον κινηματογράφο. (Το στραβόξυλο, Ο εαυτούλης μου, Οι ελαφρόμυαλοι, Μαντάμ Σουσού, Φον Δημητράκης, Ζητείται Ψεύτης, Ένας βλάκας και μισός, Προς Θεού μεταξύ μας, Φωνάζει ο κλέφτης, Εταιρεία θαυμάτων, Εξοχικόν κέντρον ο Έρως, η Χαρτοπαίχτρα, Ξύπνα Βασίλη, Ο Αχόρταγος, Το ανθρωπάκι κ.α.)

Ήταν κωμωδίες που παίζονταν από όλους σχεδόν τους κεντρικούς θιάσους της Αθήνας, με τους πιο ονομαστούς πρωταγωνιστές: (τον Λογοθετίδη, τον Χορν, τη Συνοδινού, τον Ηλιόπουλο, τον Ρίζο, τον Φωτόπουλο, τη Βλαχοπούλου κ.λπ) καταρρίπτοντας όλα τα ρεκόρ παραστάσεων. Και κατάφεραν κάτι ακόμα πιο σημαντικό: να αναδείξουν το σημαντικό, αποστάζοντας το γελοίο. Να σαρκάσουν και να διακωμωδήσουν. Να αποτυπώσουν, με χιούμορ, πικρία αλλά και γλύκα και τρυφερότητα, όλα τα κακομοίρικα, υποφωτισμένα χαρακτηριστικά του μέσου Έλληνα, «γεννώντας » ανεπανάληπτους θεατρικούς «τύπους». Που «ζουν», μέχρι σήμερα…

Ο άγνωστος Ψαθάς

Σε ηλικία 26 ετών, ο Ψαθάς γνώρισε στην εφημερίδα «Ελληνική» την Αγγελική Οικονομίδου, η οποία θα γινόταν η αγαπημένη του σύντροφος ως το τέλος της ζωής του. Την ερωτεύτηκε με πάθος και την παντρεύτηκε – μετά από επίμονη πολιορκία τεσσάρων χρόνων – το 1937 . Απέκτησαν δύο κόρες, τη Μαρία και τη Ρίτα και τρία εγγόνια, τον Οδυσσέα, τη Λένα και τη Λίζα.

Η κόρη του, Μαρία – η οποία μαζί με την κόρη της Λένα Νίτσου είναι σήμερα επικεφαλής των εκδόσεων «Μαρία Δ.Ψαθά», θυμάται για το cosmo.gr αυτόν τον άγνωστο Δημήτρη Ψαθά…

«Ήταν ένας εξαίρετος οικογενειάρχης, αυστηρός, αλλά και γλυκός, πάντα κοντά στα παιδιά του. Το πιο βασικό χαρακτηριστικό του – αυτό που φαινόταν και στα κείμενά του - ήταν η ανθρωπιά του, η γνήσια αγάπη για τον άνθρωπο, για τα πάθη, για τις αδυναμίες του. Αυτή η ανθρωπιά αγκάλιαζε και μας, όλη μας την ύπαρξη. Παρότι εγώ είχα μεγάλες κόντρες μαζί του, επειδή έκανα έναν γάμο μικρή, στα 17 μου, η αγκαλιά του ήταν πάντα ανοιχτή. «Μαρία, πάρε το παιδί και έλα σπίτι», μου έλεγε όποτε συναντούσα δυσκολίες - κι αυτό, σε εποχές που το να έχεις μια κόρη χωρισμένη, με παιδί, ήταν ανήκουστο! Κι αργότερα, πάλι, όταν χώρισα και συζητούσαμε και διακωμωδούσαμε τα του γάμου μου έλεγε γελώντας : «Βρε Μαρία, με αυτό το διαζύγιό σου, θα βγάλουμε το χειμώνα μας…». Το ανεπανάληπτο χιούμορ του, το χιούμορ που σε βοηθάει να βγάζεις τη γλώσσα στη ζωή, να την περιγελάς, να μικραίνεις τα προβλήματα, ήταν η μεγαλύτερη κληρονομιά που μας άφησε. Αυτό, και το μαχητικό του πνεύμα. Στον κίνδυνο μπροστά, ο Ψαθά γινόταν παλικάρι. Και ηφαίστειο μπροστά στην αδικία – πολλές φορές είχε παίξει την καριέρα του κορώνα γράμματα για να υπερασπιστεί το δίκιο ακόμα και ενός άγνωστου, άσημου ανθρώπου. Παρεμβάσεις στη δουλειά του δε δεχόταν. Τον σέβονταν, όμως, και στα «Νέα», είχε πάντα το ελεύθερο να γράφει ό,τι ήθελε. Σε μια μόνο και μοναδική περίπτωση – νομίζω πως ήταν κάτι σχετικό με την οικογένεια Ωνάση – του έστειλε ο Χρήστος Λαμπράκης ένα μπιλιετάκι με μια ευγενική υπόδειξη, για να προσέξει κάτι. Ποτέ ξανά.


Κι εκείνος, όμως, σεβόταν την ιεραρχία. Μου έλεγε, θυμάμαι, ο Σεραφείμ Φυντανίδης – που ήταν το ’77 διεθυντής στην «Ελευθεροτυπία» - πως ως το τέλος της ζωής του, το χρονογράφημά του ο πατέρας μου δεν το έστελνε με άλλον στην εφημερίδα. Το πήγαινε πάντοτε ο ίδιος. Είχε συγκεκριμένες, καθημερινές συνήθειες, που τηρούσε ευλαβικά. Ξυπνούσε πολύ νωρίς, γύρω στις 4 το πρωί, έκανε τον αγαπημένο του διπλό ελληνικό καφέ, άναβε το πρώτο τσιγάρο της ημέρας και ξεκινούσε να γράφει τα θεατρικά του. Μέχρι τις 7.30-8 που ξυπνούσαμε εμείς, μες στο γραφείο του δεν μπορούσες πια να δεις από τον καπνό. Στη συνέχεια, κατέβαινε στα «Νέα», παρήγγελνε στον καφετζή ένα ούζο και ανέβαινε πάνω, στο γραφείο του. Το μεσημέρι ερχόταν γύρω στη 1-1.30 - το τραπέζι τον περίμενε, στρωμένο κι εκεί καθόμασταν όλοι γύρω γύρω, περιμένοντας να μοιραστεί μαζί μας τις εντυπώσεις από τη μέρα του. Μετά, κοιμόταν για λίγο. Το απόγευμα, αν δεν έγραφε αμέσως, άκουγε για λίγο κλασική μουσική που του άρεσε πολύ, μες στο σαλονάκι του και το βράδυ παίρναμε το τσάι μας όλοι μαζί – και τότε οι ιστορίες, οι μιμήσεις και τα ανέκδοτα έδιναν και έπαιρναν. Η διασκέδασή του ήταν να βγαίνει με φίλους – φίλους της καρδιάς, απλούς ανθρώπους, φίλους γκαρδιακούς – σε κέντρα και ταβερνάκια. Καμιά φορά, όταν ερχόταν στο τσακίρ κέφι, σηκωνόταν, έπαιρνε το μικρόφωνο και έλεγε δυνατά,για να τον ακούσουν όλοι «Και τώρα, θα εξευτελίσομεν τον σερ Μπιθί!». Έπιανε το «Συννεφιασμένη Κυριακή» - είχε και πολύ ωραία φωνή – και σε λίγο όλα τα τραπέζια ήταν μια παρέα. Ήταν απόλαυση να ζεις με τον Ψαθά…»

«Καλήμερα Νιότη»

Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, που ήταν στο ίδιο γραφείο με τον Δημήτρης Ψαθά από το 1963 ως το 1976, όταν ο τελευταίος έφυγε για να πάει στην νεοσύστατη τότε «Ελυθεροτυπία» , (σ.σ. η μεγαλύτερη ως τότε μεταγραφή στον ελληνικό Τύπο!) σε μια παλιά του συνέντευξη στο «Βήμα», θυμήθηκε στιγμιότυπα από τη «συμβίωσή» τους . «Καθημερινά ερχόταν κατά τις 10-10.30. Έμπαινε μέσα σοβαρός, έλεγε μια καλημέρα και καθόταν να γράψει. Το γραφείο του ήταν πλάτη με τον τοίχο που μας χώριζε από το γραφείο του Νίτσου, που ήταν τότε διευθυντής. Μαζί με τον Ψαθά κι εμένα, στον ίδιο χώρο ήταν ο Φάνης Κλεάνθης, που έκανε ύλη στα καλλιτεχνικά, ενώ διαγωνίως του Ψαθά καθόταν ο Φωκίων Δημητριάδης, ο μεγαλύτερος τότε γελοιογράφος στον κόσμο. Εκεί έγραφαν αργότερα και ο Πηλιχός, ο Σταματίου και η Μαρία Παπαδοπούλου, ενώ, κοντά στο δικό μου γραφείο, που ήταν στην άκρη δεξιά, καθόταν και ο Ανδρέας Σακαλής».

«Θυμάμαι ότι, ενώ όλοι τότε γράφαμε στα γνωστά δημοσιογραφικά μπλοκ, εκείνος ζητούσε από τον καφετζή ένα μαχαίρι για να κόψει στη μέση τα χαρτιά. Κι έτσι έγραφε στο μισό χαρτί με μια χρυσή πένα Πάρκερ - ποτέ με στυλό ή απλό Μπικ. Οσο έγραφε δεν σήκωνε καθόλου το κεφάλι. Μόλις τελείωνε, πήγαινε να παραδώσει το χειρόγραφό του στην ύλη. Υπεύθυνος ήταν τότε ο Μαγγανάρης, στον οποίο το παρέδιδε με τη φράση "bonjour jeunesse" ("καλημέρα νιότη")- μια φράση που χρησιμοποιούσε πολύ ο υλατζής, γιατί δεν ήταν πια και τόσο νέος. ΄Επειτα, επέστρεφε στο γραφείο, έπινε ένα ουζάκι με ένα φθηνομεζεδάκι, άναβε ένα τσιγάρο και έφευγε».

Η ζωή του ήταν περισσότερο σχετική με του Φωκίωνα Δημητριάδη, με τον οποίο συζητούσαν κάθε μέρα προτού πιάσουν δουλειά. «Ο Ψαθάς τού έδινε ιδέες για γελοιογραφίες. Άλλωστε, και ο Δημητριάδης ήταν αμίλητος... Το χρονογράφημά του έμπαινε στην πρώτη σελίδα αριστερά, σε μια εποχή που η κυκλοφορία της εφημερίδας στην Αθήνα και στον Πειραιά ήταν 250.000... Ήταν εξαιρετικά δημοφιλής. Ο κόσμος τού έστελνε γράμματα, εκατοντάδες γράμματα. Είχε δύναμη και επιρροή με αυτά που έγραφε στην εφημερίδα…»

Ο συγκινητικός πρόλογος του Δημήτρη Ψαθά για το "Φον Δημητράκη"

«Τύποι προδοτών υπάρχουν πολλών λογιών. Ο «Φον Δημητράκης» δεν είναι ο στυγνός προδότης που τραβά τον δρόμο του με πλήρη συvείδηση του έργου του. Είναι ο κωμικοτραγικός Ρωμιός πολιτικάντης, που τους ειρηνικούς καιρούς απέτυχε και γελοιοποιήθηκε οικτρά ζητώντας την ψήφο του λαού, κι όμως τον καίει πάντα ο καημός ν’ ανέβει.

Έναν τέτοιο τύπο είχα υπ' όψιν μου πάντα v' ανεβάσω στη σκηνή. Τοποθετώντας τον μέσα στην Κατοχή, είχα όλη την ευκαιρία να τον αναπτύξω και να τον φωτίσω, γιατί τους ανθρώπους αυτούς που τον καιρό της ελεύθερης πολιτικής ζωής αποδοκiμασε και γελοιοποiησε ο λαός, ήρθε v' αποζημιώσει η μεγάλη ευκαιρία που παρουσιάστηκε. Τα Υπουργεία, τις Νομαρχίες, τους Δήμους τα καβαλούσε ο καθένας αρκεί να ήταν πρόθυμος να πουλήσει την ψυχή του στον διάβολο. Την πουλήσανε πολλοί που τους έκαιγε ο καημός της εξoυσiας. Πρόσωπα απίθαvα και γελοία χύμηξαν στ' αξιώματα, την ώρα που ο ελληνικός λαός αγωνιζότανε τον υπέρτατο αγώνα για τη λευτεριά του.

Έτσι το ευνοϊκό κλίμα της Κατοχής βοήθησε v' αvθiσουv όλες οι αποτυχημένες φιλοδοξiες. Άλλοι δέχτηκαν να υπηρετήσoυv τον κατακτητή με το πρόσχημα της «πολιτικής σύνεσης», άλλοι δiχως προσχήματα. Eίναι η ατελεiωτη σειρά των κάθε είδους Κουϊσλιγκς που χρησιμοποίησε ο χιτλερισμός για τα σχέδιά του και που προσφέρθηκαν μ' όλη την ψυχή να εργαστούνε... για το έθνος τους.

Ανάμεσα σ' αυτούς τους αποτυχημένους και νοσηρά φιλόδοξους, ο Χίτλερ δεν δυσκολεύτηκε καθόλου να βρεί τα όργανά του. Ένας τύπος σαν τον «Φον Δημητράκη», γελοίος, αυταρχικός, δειλός, επιπόλαιος, δεν μπορούσε σε καμμιά άλλη περίσταση να ικανοποιήσει τους καημούς και τα όνειρά του παρά μόνο την εποχή εκείvη.


Γι’ αυτό τον τοποθέτησα μέσα στην Κατοχή που χαρακτηρίζεται από δυό φλέγουσες πλευρές, το έπος της αντίστασης και την πρoδoσία. Τους ανθρώπους του λαού που ανέβηκαν και θυσιάστηκαν στον αγώνα για τη λευτεριά και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου και τους άλλους που κατρακύλισαν στη ντροπή της «συνεργασίας». Η θεατρική ανάπλαση του διπλού αυτού θέματος - ηρωϊκού και κωμικού- μαζί με την ανασύνθεση της εποχής σ’ έναν πίνακα συνθετικό δεν ήταν έργο εύκολο.

Δούλεψα το θέμα μου με ειλικρίνεια και αγάπη. Στον λαό που έζησε την εποχή εκείνη, μ' όλες τις ψυχικές αντιδράσεις που προκάλεσε, μένει να κρίνει το αποτέλεσμα».

«Μαντάμ Σουσού» - Ίσως η δημοφιλέστερη ηρωίδα της ελληνικής κωμωδίας

Η πορεία της αξέχαστης ηρωίδας του Δημήτρη Ψαθά από τον Μπίθουλα (στην Ακαδημία Πλάτωνος) ως το Κολωνάκι ξεκίνησε ως ευθυμογράφημα στο προπολεμικό εβδομαδιαίο περιοδικό «Οικογενειακός θησαυρός» (1939), στη συνέχεια έγινε βιβλίο (1941), νούμερο κατοχικών επιθεωρήσεων, θεατρικό έργο (1942), κινηματογραφική ταινία (1948), ραδιοφωνική εκπομπή (1950), σήριαλ κλπ.

Ο μύθος λέει πως ο «τύπος» της Σουσούς, συνελήφθη τυχαία, μέσα σε μια νύχτα από τον συγγραφέα της, υπό την πίεση του αρχισυντάκτη του «Θησαυρού», Απόστολου Μαγγανάρη και της ανοιχτής σελίδας που θα περίμενε το κείμενο για να κλείσει – ο Ψαθάς εμπνεύστηκε την «πυργοδέσποινα του Μπίθουλα» από μια μεγαλομανή γειτόνισά του. Από κει και πέρα, η τεράστια επιτυχία της ηρωίδας του, ξεπέρασε, πιθανόν, οτιδήποτε ανάλογο φτιάχτηκε στην Ελλάδα του 20 αιώνα. Και τον ίδιο το δημιουργό της. Ο ίδιος ο Ψαθάς, στον πρόλογο από τις πολλές εκδόσεις του βιβλίου «Μαντάμ Σουσού», έγραψε πως «η ηρωίδα απέκτησε δική της υπόσταση και τόσο έντονη προσωπικότητα ώστε να ξεφύγει σχεδόν εντελώς από τα χέρια μου και να κάνει ό,τι θέλει. Κάποτε, τη βαρέθηκα και την πέθανα, περιγράφοντας και τη σχετική κηδεία της. Φρόντισα, για μεγαλύτερη σιγουριά να της κάνω και επικήδειο. Ακούστε τον : Ενθάδει κείται η Σουσού/αριστοκράτις και λουσού, κυρία καθωσπρέπει/ Διαβάτα, στάσου ευλαβώς και υποκλίσου ευγενώς/ Γιατί του τάφου τούτου η πλαξ μπορεί να σου φωνάξει : Βλάξ!

Νόμιζα ότι είχα κι εγώ το δικαίωμα ζωής και θανάτου για την ηρωίδα μου, όπως το έχουν όλοι οι συγγραφείς. Αμ δε! Οι διαμαρτυρίες των αναγνωστών και η αγανάκτησή τους στάθηκαν τόσο θυελλώδεις, ώστε αναγκάστηκα κάτω από την οργή και την πίεση των φίλων της, να θεωρήσω τον θάνατό της σαν μια ψεύτικη πληροφόρηση: τη Σουσού τη θεωρούσαν οι αναγνώστες της τόσο ζωντανή ώστε κινδύνεψα να κατηγορηθώ για φόνο εκ προμελέτης ! Έτσι ομολόγησα δημοσία το λάθος μου και την ανέστησα εκ νεκρών, για να συνεχίσει τη θριαμβευτική καριέρα της…»

Το 1973-74 το έργο διασκευάστηκε από τον συγγραφέα, σε ασπρόμαυρο σίριαλ 65 επεισοδίων - με σκηνοθέτη τον Μήτσο Λυγίζο και με την Άννα Παϊταζή στον κύριο ρόλο – το οποίο μεταδόθηκε από την τότε ΥΕΝΕΔ. Αργότερα, μεταφέρθηκε και πάλι στη μικρή οθόνη, σε σενάριο- ελεύθερη διασκευή του Βασίλη Νεμέα και σκηνοθεσία του Θανάση Παπαγεωργίου, που έπαιζε και το ρόλο του Παναγιωτάκη.

H Άννα Παναγιωτοπούλου - νεότατη το ’86 που ξεκίνησε να προβάλλεται η σειρά από την ΕΡΤ2- με το ιδιότυπο φυζίκ, την φωνή και το τεράστιο κωμικό ταλέντο της, δημιούργησε έναν αξέχαστο τύπο «Μαντάμ Σουσούς» που την έκανε – και – τηλεοπτική σταρ μέσα σε μια νύχτα. Τόσο, που στις συνεντεύξεις της αργότερα θα έλεγε : «Δεν μου αρέσει να προχωράω στον δρόμο και να με δείχνουν… Γι’ αυτό και κρατάω την προσωπική μου ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Με τη “Μαντάμ Σουσού” είχα πάθει πανικό μήπως και αρχίσω να απασχολώ τον κόσμο και πέρα από το γυαλί. Αλλά ευτυχώς… Προχωράω στον δρόμο και δεν με αναγνωρίζει σχεδόν κανένας». Η ίδια, δήλωσε πρόσφατα στη RealNews πως «η μόνη περίοδος που αναπολώ ουσιαστικά και καλλιτεχνικά είναι της “Μαντάμ Σουσού” . Δεν μπορώ να πω ότι σε σειρές σαν τις “Τρεις Χάριτες” ή το “Ντόλτσε Βίτα” δεν πέρασα μαγικά, αλλά δεν μ' έκαναν και καλύτερη ηθοποιό».

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου – ο πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης της σειράς θυμήθηκε για το cosmo.gr, εκείνες τις αθώες ακόμα εποχές της ελληνικής τηλεόρασης που «γίνονταν πραγματικά, κινηματογραφικά γυρίσματα. Είχαμε ένα σταθερό, τεράστιο πλατό κατ’αρχήν, στο ΑΤΑ, στα Μελίσσια όπου είχαμε στήσει όλο το σπίτι της Σουσούς, τον Μπίθουλα, το Κολωνάκι, το ψαράδικο του Παναγιωτάκη – μόνο τα εξωτερικά γίνονταν αλλού. Πηγαίναμε κάθε μέρα στις 8 το πρωί, μέχρι τις 10 κάναμε πρόβα, σιγά σιγά έμπαιναν μέσα οι κάμερες και τα φώτα και στις 11 ξεκινούσαμε γύρισμα. Γυρίζαμε μέχρι τις 5-6 το απόγευμα ή όποτε τελείωνε το υλικό που θέλαμε…Της Άννας της πήγαινε πολύ ο ρόλος. Θυμάμαι πως η αγωνία της, όπως και η δική μου, ήταν να βγεί-μέσα από την κωμωδία – και το τραγικό πρόσωπο αυτής της γυναίκας. Κι αυτό, πιστεύω έπαιξε τελικά ρόλο στην επιτυχία της «Σουσούς».

Η «Μαντάμ Σουσού» ήταν ένα σήριαλ, που λάτρεψε ο κόσμος – μοιραία, σχεδόν, οι πρωταγωνιστές του έγιναν σταρ σε μια νύχτα. «Ναι, με φώναζαν Παναγιωτάκη. Και ακόμα με φωνάζουν. Και με το «ζαργάνα μου» γελούσε πολύ ο κόσμος – ήταν μια λέξη που είχε μείνει. Αλλά αυτό νομίζω που πρέπει να τονιστεί ήταν η σοβαρότητα με την οποία γινόταν η δουλειά, τότε. Αυτή η σοβαρότητα εξηγεί γιατί επέζησε τόσα χρόνια,γιατί παίχτηκε και συνεχίσει να παίζεται. Είναι ένα έργο πια κλασικό.»

To μεγάλο αντίο

Το μοναδικό πράγμα που τον φόβιζε – λέει η κόρη του, Μαρία – ήταν τα γηρατειά, η ανημπόρια. Ευτυχώς, δεν τα γνώρισε. Ο Δημήτρης Ψαθάς «έφυγε» όρθιος, στα 72 του, λίγες ώρες αφότου είχε παραδώσει και το τελευταίο του χρονογράφημα. Από καρδιακή προσβολή.

«Εκείνο το βράδυ έλειπε από το σπίτι. Τρίτη και 13 Νοεμβρίου του 1979, ακριβώς 34 χρόνια πριν, πήραμε ένα τηλεφώνημα που μας ειδοποιούσε για το μοιραίο. Στην αρχή, δεν μπορούσα να το πιστέψω. Άλλωστε, ακριβώς ένα μήνα πριν, στις 10 Οκτωβρίου, είχε κάνει πρεμιέρα στο «Αλάμπρα», από το θίασο του Θύμιου Καρακατσάνη, το αριστούργημα του πατέρα μου, ο «Φον Δημητράκης». Ήταν μια πανηγυρική πρεμιέρα, αφιερωμένη στην Αντίσταση, μια βραδιά χαράς, ευδαιμονίας και αποθέωσης του πατέρα μου – σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος και πνευματικός κόσμος, ο Παπανδρέου, η Μελίνα, ο Φλωράκης, οι πάντες σε μια κατάμεστη πλατεία τον χειροκροτούσαν όρθιοι. Ήταν ένας θρίαμβος…

Το πόσο πραγματικά αγαπούσε ο κόσμος τον πατέρα μου, φάνηκε όταν τον χάσαμε. Εκείνη τη μέρα η «Ελευθεροτυπία» είχε βγει με ένα κενό, στη θέση του χρονογραφήματός του – έτσι μαθεύτηκε το νέο. Και σιγά σιγά άρχισε να συρρέει στο Α’ Νεκροταφείο ένα τεράστιο πλήθος: νέες, νέοι, γέροι,παιδιά, άνθρωποι κάθε ηλικίας, γνωστοί, άγνωστοι, χιλιάδες άνθρωποι, με δάκρυα στα μάτια, με λουλούδια στα χέρια, με κεριά, παιδιά που τραγουδούσαν τον Εθνικό Ύμνο.

Μας αγκάλιαζαν, μας φιλούσαν, έκλαιγαν. Σκέψου, πως όταν μπήκαμε σε ένα αυτοκίνητο, έπεφταν επάνω του, έσκυβαν και αγκάλιαζαν κλαίγοντας τις ρόδες του αυτοκίνητου μας. Γυρίσαμε σπίτι εξαντλημένες από τον πόνο, εξαϋλωμένες, αλλά σχεδόν ευτυχισμένες από τη λατρεία του κόσμου. Ακόμα και κείνη την τρομερή μέρα, ο πατέρας μου είχε τη δύναμη να σπάσει τη θλίψη μας…».

Πηγή: Cosmo

Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017

Με την «απαγορευμένη» εμφάνιση η ΠΑΕ Ποντίων στο παιχνίδι με τον Πόντο Κομοτηνής

Με την «απαγορευμένη» εμφάνιση η ΠΑΕ Ποντίων στο παιχνίδι με τον Πόντο Κομοτηνής
Με την «απαγορευμένη» εμφάνιση η ΠΑΕ Ποντίων στο παιχνίδι με τον Πόντο Κομοτηνής

Κανονικά κατέβηκε και μάλιστα με την κανονική «απαγορευμένη» εμφάνιση η ΠΑΕ Ποντίων στο παιχνίδι με τον Πόντο Κομοτηνής, αφού ωστόσο επειδή η έτερη Ποντιακή ομάδα της Ροδόπης φοράει επίσης κίτρινη εμφάνιση, η ομάδα του Θρυλορίου ως γηπεδούχος, όπως έκανε και τις άλλες φορές, αναγκάστηκε να αγωνιστεί με την παλιά μαύρη στολή της.

Συνεπώς ο αγώνας διεξάγεται κανονικά, όπως και εκείνος της περασμένης εβδομάδας με αποτέλεσμα για ακόμα μια εβδομάδα η ΠΑΕ Ποντίων να γλιτώνει τον τρίτο μηδενισμό στο πρωτάθλημα που θα σήμαινε και την αποβολή του από αυτό – εκρεμουσών βέβαια των εφέσεων που έχουν κατατεθεί στην ΕΠΟ και εκδικάζονται αυτήν την περίοδο.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη εβδομάδα η διοίκηση της ΠΑΕ Ποντίων είχε πάρει την ομόφωνη όπως οριζόταν απόφαση να αποσύρει την ομάδα εάν δεν εκδοθεί η απόφαση της Επιτροπής Εφέσεων της ΕΠΟ για την υπόθεση της.

Και παρόλο που η Επιτροπή Εφέσεων στην εκδίκαση της Πέμπτης δεσμεύθηκε για άμεση έκδοση απόφασης, τελικά δεν προχώρησε σε κάτι τέτοιο αλλά ζήτησε περισσότερο χρόνο, καλώντας ως μάρτυρες τους διαιτητές και ζητώντας από ΕΠΟ και ΕΠΣ Θράκης να προσκομιστούν έγγραφα που να υποδεικνύουν ότι δεν εγκρίθηκε η συγκεκριμένη φανέλα και γιατί.

Προφανώς εν αναμονή των εξελίξεων αυτών και δεδομένης της εκκρεμοδικίας, στην ΠΑΕ Ποντίων ανέτρεψαν την προηγούμενή τους απόφαση και κατέβηκαν κανονικά να αγωνιστούν με τον Πόντο Κομοτηνής. Μάλιστα κατέβηκαν με την «απαγορευμένη φορεσιά» και δεν φάνηκε να υπάρχει πρόβλημα με αυτό, με την διαφορά ότι φορούσε κίτρινα και ο Πόντος με αποτέλεσμα να χρειαστεί τελικά η μαύρη εμφάνιση.

Ποντιακή βραδιά για φιλανθρωπικό σκοπό

Ποντιακή βραδιά για φιλανθρωπικό σκοπό
Ποντιακή βραδιά για φιλανθρωπικό σκοπό

Η Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της, στην Ποντιακή Βραδιά που διοργανώνει την Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017 και ώρα 17:30 στην αίθουσά της, προς ενίσχυση οικογένειας μελών της η οποία αντιμετωπίζει σοβαρό θέμα υγείας.

Οι καλλιτέχνες που στηρίζουν την προσπάθεια και συμμετέχουν αφιλοκερδώς είναι οι: Αλέξανδρος Κοπαλάς (τραγούδι) – Άκης Κοπαλάς (τραγούδι-πλήκτρα) - Στέφανος Καλλιανίδης (τραγούδι) – Κοζιράκης Φώτης (τραγούδι-λύρα) - Γιάννης Φωτιάδης (λύρα) - Γιώργος Παπαδόπουλος (λύρα) - Κώστας Παπαδόπουλος (λύρα) - Αλέξανδρος Μπουρμίστρωβ (λύρα) - Χάρης Παπαδόπουλος (αγγείο) - Γιώργος Μουρατίδης (πλήκτρα) - Παύλος Σταματίδης (νταούλι) – Φίλιππος Πουρπουτίδης (νταούλι).

Τηλέφωνα κρατήσεων: Πέτρος 6992990310, Θανάσης 6937313677, Χριστίνα 6974899534.

Ο Πόντος συνάντησε την Κρήτη στην Παγκρήτια Έκθεση στη Θεσσαλονίκη

Ο Πόντος συνάντησε την Κρήτη στην Παγκρήτια Έκθεση στη Θεσσαλονίκη
Ο Πόντος συνάντησε την Κρήτη στην Παγκρήτια Έκθεση στη Θεσσαλονίκη

Την Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2017 ήταν η τελευταία ημέρα της Παγκρήτιας Έκθεσης που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην ΔΕΘ.

Για 9 ημέρες οι Θεσσαλονικείς είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να προμηθευτούν αγνά προϊόντα απευθείας από τους παραγωγούς. Λάδι, τυροκομικά προϊόντα, παξιμάδια - αρτοσκευάσματα, μέλι, βασιλικό πολτό, βότανα, γλυκά, ζυμαρικά, ρακί, κρασί, καλλυντικά, αλόη είναι μερικά από τα προϊόντα που παρουσιάζουν εκθέτες από κάθε γωνιά της Ελλάδας. 

Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων περισσότεροι από 400 χορευτές, 60 μουσικοί, δεκάδες εκπρόσωποι κρητικών πολιτιστικών σωματείων, αλλά και πλήθος εκπροσώπων πολιτιστικών σωματείων από άλλες περιοχές της Ελλάδας βρέθηκαν στην Παγκρήτια Έκθεση.

Το πρωί της Κυριακής, ο Ποντιακός Σύλλογος Ασπροβάλτας "Παναγία Σουμελά", είχε δυναμική παρουσία στην έκθεση, χορεύοντας ποντιακούς χορούς. Ο χοροδιδάσκαλος του συλλόγου, Κωνσταντίνος Κιτικίδης και η πρόεδρος του συλλόγου, Άννα Κελεκίδου, μαζί με μικρούς και μεγάλους που φορούσαν παραδοσιακές στολές συμμετείχαν στις μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, δημιουργώντας μια «γέφυρα» σε Κρήτη και Πόντο.

Πηγή: Seleo

Τίμησαν την μνήμη των Ποντίων που «έφυγαν», στη Νέα Υόρκη

Τίμησαν την μνήμη των Ποντίων που «έφυγαν», στη Νέα Υόρκη
Διακρίνονται οι Γιάννης Μουταφτσής, Ελένη Τσαρσιταλίδου, Λάζαρος Πετρίδης, Γιάννης Καραπετρίδης, Κασσιανή Λουκίσσα, Δημήτρης Μολοχίδης, Νίκος Πουλικίδης και Γιώργος Ανδρονικίδης, Χαρίκλεια Αμανατίδου, Αθηνά Κετσετζίδου,Μαρία Πανικίδου, Αναστασία Λουκίσσα, Παρέσσα Πουλικίδη, π. Νεκτάριος, Κίμωνας Διόμης, Κώστας Καλεμκερίδης, Γιώργος Πετρίδης.

Ο ιστορικός Σύλλογος Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης, την Κυριακή τέλεσε το ετήσιο μνημόσυνο στη μνήμη των μελών του συλλόγου που «έφυγαν» από κοντά τους.

Ο πρόεδρος Δημήτρης Μολοχίδης επεσήμανε ότι κάθε φθινόπωρο γίνεται η εκδήλωση αυτή, και μετά την επιμνημόσυνη δέηση στο ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης στην Αστόρια, ακολουθεί στο γειτονικό «Ποντιακό σπίτι» η μακαρία, όπου και προσφέρονται καφές και κουλούρια, ενώ διαβάζονται όλα τα ονόματα των μελών του συλλόγου που απεβίωσαν.

«Στα πενήντα δυο χρόνια ύπαρξης του συλλόγου περίπου 180 άτομα συμπεριλαμβάνονται στον σχετικό πίνακα, μεταξύ αυτών και εκ των ιδρυτών, πρώην προέδρων, πρώην μελών του Διοικητικού Συμβουλίου., αλλά και απλών πρώην μελών», επεσήμανε.

Αναφερόμενος στον ρόλο των εκδηλώσεων μνήμης, είπε ότι «τα ετήσια μνημόσυνα δεν είναι μια απλή δέηση για την ανάπαυση των ψυχών τους αλλά παράλληλα και μια ένδειξη ευγνωμοσύνης και απόδοση τιμής σε όλους αυτούς που πρόσφεραν αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες τους στη διαχρονική πορεία του συλλόγου και βοήθησαν με τον τρόπο τους για τη συνέχιση των ηθών και εθίμων και των ελληνικών ιδεωδών εδώ στην Αμερική, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Πατρίδα».

Παράλληλα εξέφρασε την ικανοποίησή του διότι σε όλες τις εκδηλώσεις παρέστησαν τα μέλη της νεολαίας των Ποντίων, τα οποία διδάχτηκαν πολλά.

Βιβλιοπαρουσίαση στη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

Βιβλιοπαρουσίαση στη Μέριμνα Ποντίων Κυριών
Βιβλιοπαρουσίαση στη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών και οι Εκδόσεις Ωκεανός σας καλούν στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του συγγραφέα των Best Sellers κ. Θοδωρή Δεύτου. "Είμαι Πολίτισσα τζάνουμ!" που θα γίνει την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017 στις 6:30 μ.μ. στην αίθουσα της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης (Λεωφ. Νίκης 13).

Στην έναρξη της εκδήλωσης θα προβληθεί video με εικόνες από την Πόλη.

Για το βιβλίο θα μιλήσει ο κ. Στέφανος Διαμαντόπουλος από το Ράδιο Θεσσαλονίκη ενώ απόσπασμα θα διαβάσει η κ. Ζαχαρένια Ζαχαρνά.

Στο τέλος ο συγγραφέας κ. Θοδωρής Δεύτος θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα του βιβλίου.

Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017

Ετήσιος χορός της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης

Ετήσιος χορός της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης
Ετήσιος χορός της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης

Η Ένωση Ποντίων Πολίχνης διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό της που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017, στις 8:30 μ.μ., στην αίθουσα δεξιώσεων «Event».

Συμμετέχουν στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα οι:
- Αλέξης Παρχαρίδης, τραγούδι,
- Γιάννης Σανίδης, λύρα,
- Γιώργος Μωυσιάδης, τραγούδι - λύρα,
- Γιώργος Σιαμίδης, αγγείο,
- Αλέξανδρος Ιωαννίδης, λύρα,
- Στάθης Τσαρχατζίδης, λύρα,
- Ηρακλής Αδαμίδης, νταούλι,
- Νίκος Φιλιππίδης, νταούλι,
- Γιώργος Καραϊωάννου, πλήκτρα.

Παραδοσιακό Παρακάθ στο Σύλλογο Ποντίων Έδεσσας

Παραδοσιακό Παρακάθ στο Σύλλογο Ποντίων Έδεσσας
Παραδοσιακό Παρακάθ στο Σύλλογο Ποντίων Έδεσσας

Ο Σύλλογος Ποντίων Έδεσσας "ο Άγιος Θεόδωρος Γαβράς" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο ετήσιο παραδοσιακό "Παρακάθ" που διοργανώνει το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017 και ώρα 8:30 μ.μ. στο Κέντρο Κύκνοι στον Άγρα (7ο χλμ ε.ο. Έδεσσας - Φλώρινας)

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα πλαισιώνουν οι:
- Άρης Μιχαηλίδης, λύρα,
- Βίκυ Παπαδοπούλου, τραγούδι,
- Βαγγέλης Καραγιαννίδης, λύρα - τραγούδι,
- Γιώργος Χαραλαμπίδης, λύρα,
- Κώστας Κωνσταντινίδης, τραγούδι - νταούλι,
- Κική Μωυσιάδου, νταούλι.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Περιφερειακής ενότητας Πέλλας.

Επετειακός χορός για τα 35χρονα της Ένωσης Ποντίων Έσσλινγκεν

Επετειακός χορός για τα 35χρονα της Ένωσης Ποντίων Έσσλινγκεν
Επετειακός χορός για τα 35χρονα της Ένωσης Ποντίων Έσσλινγκεν

Η Ένωση Ποντίων Έσλινγκεν γιορτάζει τα 35 χρόνια παρουσίας στα πολιτιστικά δρώμενα του απόδημου Ποντιακού Ελληνισμού και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον επετειακή βραδιά που διοργανώνει το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017, στις 7:00 μ.μ., στο Osterfeldhalle Berkheim, Köngener Straße 51, στο Esslingen.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Μπάμπης Ιωακειμίδης, τραγούδι,
- Γιώργος Παπαγιαννίδης, τραγούδι,
- Νίκος Κοκκινίδης, λύρα,
- Γιάννης Παπαγιαννίδης, νταούλι.

Είσοδος: 10 Ευρώ.